Hård kamp om bredbånd- og TV-kunderne

De store bredbånds leverandører prøver i disse dage at genopfinde sig selv, for tallene på bundlinjen er ikke som forventet. Specielt Stofa kæmper en kamp.

Konkurrencen på det danske Tv- og bredbåndsmarked ser nemlig ikke ud til at gå stille hen. Der er på det seneste lanceret så store og omfattende udtalelser fra alle de større Tv-og bredbånds leverandører i Danmark, at konkurrencen kun kan gå i én retning, og det er op ad.

Det ser nemlig ud til at fremtiden for Tv-og bredbånd leverandørerne bliver hård, og ikke mindst bliver der hård kamp om kunderne. Leverandøerne ser sandsynligvis et marked i vente, der meget vel kan komme til at ligne det danske mobilabonnementsmarked, der har så stor en konkurrence, at Telenor og Telia ikke engang kan få tilladelse til en sammensmeltning.

På bredbåndsmarkedet har to af de største udbydere det da også svært med at tjene penge i øjeblikket, hvis ikke de finder på noget drastisk. For både TDC’s YouSee og Stofa har haft det hårdt. Begge selskaber gør nemlig lige nu hvad de kan for, at holde tungen lige i munden og finde ud af hvad det lige præcis er deres kunder gerne vil have. I hvert fald har begge udbydere endelig fundet ud af, at det ikke er større TV pakker med flere kanaler. Nej det er tværtimod mindre pakker, og mere underholdning, som kunderne ønsker.

Stofa som er ejet Syd Energi, ligger da heller ikke skjul på, at det er Stofa der volder SE koncernen problemer i øjeblikket. Til gengæld glæder de sig over, at selskabet har meldt sig klar til kamp mod kunderne, i det Stofa netop har lanceret at de efter nytår kan tilbyde deres kunder MitTv. MitTv fra Stofa, er en ny opfindelse som markedet har ventet længe på, det er nemlig en måde hvorpå kunderne helt selv kan vælge deres Tv-kanaler.

YouSee har da også været ude og melde sig klar til kamp. YouSee vil nemlig ikke længere kun blive opfattet som en del af TDC. YouSee har også deres trick i ærmet. De vil levere endnu mere underholdning til deres forbrugere, og vil prøve at rebrande sig selv som underholdning for familien, og ikke bare et firma der levere bredbånd.

Hård kamp fra streamingstjenester

Tv- og bredbånds leverandøerne er især presset hårdt fra streamingstjenesterne, og her er Netflix en stor konkurrent. For overraskende nok er det hverken Stofa eller YouSee’s egne streamingstjenester det ligger i toppen af streamingstjenester. Analyseinstituttet Wike opgjorde fornyligt en undersøgelse omkring hvor stor en del af danskerne der brugte mindst én streamingstjeneste eller flere. Her kunne Wike vise, at hele 68 procent af danskerne bruger mindst én streamingstjeneste, og , og af de 68 procent udgjorde Netflix hele 35 procent. Det er dog ikke kun Netflix der bliver brugt, for efter Netflix kom ViaPlay med 26 procent og til sidst HBO med 14 procent af de 68 procent.

Alligevel betyder det at Tv-pakkerne bliver mindre og mindre for forbrugerne, der hellere vil vælge hvornår de vil se Tv, og hvad de vil se. Dette er især en udfordring for Tv- og bredbånds leverandøerne.

Konkurrencen ser derfor kun ud til at fortsætte, men husk! Det betyder sandsynligvis flere, bedre og billigere løsninger for dig som forbruger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *