Hvorfor skal vi spise mad med protein?

Alle levende celler i kroppen er afhængige af protein. Protein indgår som en strukturel del af kroppens opbygning af knogler, væv, muskler, bindevæv, dannelse af blodlegemer, antistoffer samt immunsystemet. I protein findes også aminosyrer – hvoraf ti kun kan tilføres igennem kosten. Kroppen kan først udnytte proteinet, når det er blevet nedbrudt til aminosyrer. Når dette er sket, optager kroppen proteinet, som bliver til en bestanddel af det proteinstof, som menneskekroppen blandt andet består af. 15 – 20 % af menneskets vægt består af proteinstof.

Fordelene ved mad med protein

Hvidkål - proteinrig madNår nu protein er så vigtig del af den menneskelige krop, og vi ved, at kroppen har brug for, at vi tilføjer proteinet, så kan det være rart at kende nogle tommelfingerregler. Protein bør udgøre 15 – 20 % af det daglige indtag af næringsstoffer. Hvis man er elitesportsudøver, kan man dog have brug for mere. Man siger som udgangspunkt, at et menneske har brug for ca. 0,75g protein pr. kg kropsvægt pr. dag, men alligevel er det forskelligt, hvor meget man har brug for, alt afhængig af hvilke proteinkilder, man bruger. Hvis kvaliteten på protein er høj, kan man nøjes med mindre. Uanet hvad, så må vi fastslå, at det er vigtigt, at spise mad med protein.

Hvorfra får jeg protein?

Der er mange slags mad med et højt indhold af protein. De mest kendte er kød, fisk, æg og mejeriprodukter. Der er dog også mange andre kilder, der kommer fra planter, som også indeholder meget protein. Eksempelvis linser, nødder, havregryn, bønner og kikærter. Der er altså mange muligheder for at lave mad med protein, og det betyder ikke nødvendigvis, at man skal leve af røde bøffer resten af sine dage.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *